Selvhypnose
HomeHva er hypnoseTerapeuterTerapiformerKurs og foredragNyttige linkerSelvhypnoseKontaktinfo.

construction_18.gif

 

Gratiskurs i Selvhypnose

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gratiskurs i Selvhypnose

 

 

 

 

 

 

Gratiskurs i Selvhypnose

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gratiskurs i Selvhypnose

 

 

 

 

 

 

 

Gratiskurs i Selvhypnose

 

 

 

 

 

 

 

Gratiskurs i Selvhypnose

 

 

 

Når du starter å lære selvhypnose, kan det være vanskelig å vite når du er i transe, og når du bare ligger der avslappet med øynene lukket. Det er definitivt en forskjell, og du vil gjenkjenne det når du opplever den, men det er ikke noe som er enkelt å beskrive.

Det første du må innse er at trance er ikke et alt-eller-ingenting ting.

På samme måte som du ikke kan identifisere nøyaktig tidspunkt når du går inn i hvilemodus,

kan du  heller ikke finne nøyaktig når du  går inn i en transe.Så det vil ta litt trening før du kan kjenne igjen når du har oppnådd transe.                                                                                   

Ikke bli skuffet om du ikke føler som om du har fått et resultat umiddelbart: det vil komme.

Når du har kommet I gang med  praktisering av selvhypnose, vil det være noen ganger og dager som du ikke klarer å komme inn i trans. Det kan komme av at du ikke slapper av, eller du er for trett, eller noen andre ting som stopper deg. Bare prøv igjen senere. Jo mer du øver jo lettere blir det, og etterhvert vil du kunne gå i trans overalt: på et støyende tog, i venterom, flyplasser osv.

Du  vil oppdage etterhvert at du har en tendens til å drive mellom mild trans og dypere trans.

Med trening vil du kunne gå i så dyp transe du  selv vil, men en lett transe er å anbefale da du kan lede tankene dine og lettere gjøre de endringene du ønsker. Selv i en lett transe kan du foreta dyptgripende endringer.

Grunnteknikk

Du kan velge hvor dyp trans du vil gå inn i. Den enkleste måten å utdype din trans er å starte en prosess med å visualisere. En opplevelse som innebærer ideen om gradvis  fordypning, alltid med en slags vei ut på slutten av prosessen. Du kan være så kreative som du vil.

Telle deg nedover

En vanlig måte er å forestille deg selv som går inn i et stort gammelt hus, finne deg selv på toppen av en trapp med en dør i bunnen. . Deretter forestille deg at du forsiktig går ned trappen, og du teller ned hvert trinn ... 10 går dypere og dypere .... 9 dypere og mer avslappet ..... 8 dypere og dypere .... 7 dypere og mer avslappet ... (nøyaktig ord er ikke viktig) ... og så videre til du kommer til det siste trinnet og du står døren på bunnen. Deretter kan du la fantasien ta deg hvor som helst når døren åpnes.  

synes du ikke noe om gamle hus så kan du prøve  f.eks. å forestille deg at :

du ser deg selv vandre barbent langs en strand, føl sanden under føttene og  lytt til de små bølgene som slår  mildt mot land. Sett deg ned og begynn å  forme tallet 9 i sanden, og se at det vaskes bort på din neste utpust, og så ... nummer åtte ... og så videre ... og når det ikke finnes tall vil du finne deg selv flyte sakte og rolig til et sted hvor.....?

Reise ned

En annen vanlig fordypning er å ta en heis ned i kjelleren av et varehus og teller nedover etasjene som det tar deg dypere, og til slutt dørene åpnes automatisk videre til .... hva?

Hvis du liker  å fiske kan du forestille deg å være ute i en båt på en varm sommerdag, sittende i en komfortabel stilling omgitt av svake bølger som slår mot båten, og i tankene dine kan du se fisken svømme i krystallklart vann rett under båten din . Forestill deg at  du flyter inn  i en endeløs deilig tilstand  av ro  og trygghet . Mens du flyter avgårde i en deilig tilstand av ro, stopper båten og du opplever at du er på en egen liten øy som er så vakker og så fredsfull og der oppdager du ,,hva ?

Eller du kan forestille deg vandre gjennom en park eller en skog som går dypere og dypere ned den tar deg mer og mer vekk fra dine gamle uvaner,  en sti fører deg ned til .... en hule ?.... .... en merkelig trebygning ?.... .... et tog som skal frakte deg ?.... ... en dyp dal som fører til et trygt sted der du opplever ... hva?

Stol på din underbevissthet

Når du går inn i trans, kan bildene eller følelsene du får virke underlig eller ulogiske, men du kan stole på din underbevissthet. Den vil velge å jobbe på de ting som er til mest nytte for deg nå, og det du tenker på som rart og usammenhengende bilder er faktisk metaforer og symboler som representerer det sinnet ditt egentlig jobber med.

Å gjøre seg klar til selvhypnose

Alt du trenger  for å komme i gang er et sted hvor du kan sitte eller ligge komfortabelt og hvor du vil forbli urørt i cirka tjue minutter. Det er best å bli sittende i en behagelig stol, eller på gulvet på en pute, men det gjør egentlig ikke noe å si så lenge du er behagelige og kan slappe av.

Jeg anbefaler å ikke ligge i sengen de første gangene du øver  på å gå inn I hypnose, for da kan du risikere å falle I søvn enn i hypnose. Med  mye praksis vil du finne at du kan gå i transe nesten overalt, selv i støyende omgivelser.

MEN HUSK:  

IKKE BRUK HYPNOSE NÅR DU KJØRER ELLER GJØR TING SOM KREVER DIN FULLE OPPMERKSOMHET. Bare bruk hypnose når det er trygt å gjøre det.

Hvordan hypnotisere seg selv  (Oppsummering).

Det er mange måter å gå inn i selvhypnose men alle følger  samme mønster:

Bare følg de 7 trinnene.

1- Tillat kroppen å slappe av

2- Bli oppmerksom på pusten din

3- Tøm tankene fra dagens stress og mas

4- Tenk på noe hyggelig

5- Fordypning

6- Sett inn endringsforslag

7- Avslutt hpynosen

 

 

   

Gratiskurs i pusteteknikk og hypnose

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gratiskurs i pusteteknikk og hypnose

 

 

 

 

 

 

Gratiskurs i pusteteknikk og hypnose

 

 

 

 

Visste du at  ren oksygen er 500 ganger sterkere antioksydant enn all frukt og bær ?

Visste du  at  lymfesystemet ditt som renser kroppen din for giftig avfall kun fungerer på oksygen.?

visste du at ved å  lære deg  en enkel pusteteknikk kan du dra nytte av denne antioksydanten ?

Det finnes massevis av pusteteknikker og like mange bøker om emnet. Jeg vil lære deg en enkel pusteteknikk som ikke krever vanskelige øvelser eller flere hundre siders bøker.

Det å puste er noe du gjør hverdag det er omtrent like lett som å spise :). Som regel passer du på hva du dytter I deg

og hvordan du dytter det i deg, det samme gjelder pust , Hvordan du puster og hva du puster inn er viktig.

Hvordan puste riktig :

Legg deg på gulvet og bruk ca 30 sekunder på å puste i en jevn rytme, deretter legger du en hånd på brystet og en på magen.

Puster du inn til brystet vil hånden på brystet heves og senkes i takt med pusterytmen din. Puster du med magen vil hånden på magen heve og senke seg I takt med pusterytmen din.

den siste pusteteknikken hvor du kjenner at hånden på magen hever og senker seg er den rette måten å puste på.

Når du har lært deg  selvhypnose kan du begynne å øve på følgende pusterytme. Jeg har kalt det 1-2-3 pust:)

1-pust inn i 4 sekunder

2- hold pusten i 8 sekunder

3- Pust ut i 12 sekunder

Denne øvelsen kan du gjøre  2 minutter hverdag

Når du har gjort denne øvelsen i ca 1 uke  kan du begynne å legge til positive" affirmasjoner"  i hver innpust, for eksempel

mens du puster inn i 4 sekunder kan du si "hver gang jeg taler i en forsamling er jeg rolig og selvsikker", hold setningen inne i  8 sekunder

og puste ut den negative frykten  i utpusten som du bruker  12 sekunder på.

HVA HJELPER DET FOR?

Du vil få til en bedre fordypning til selvhypnosen din og angst og nervøsitet vil forsvinne relativt raskt..

Denne pusteøvelsen kan du gjøre uten å gå inn i selvhypnose du kan faktisk gjøre den rett før du skal holde en tale eller presentere deg for en forsamling osv osv.

 

   
[Home][Hva er hypnose][Terapeuter][Terapiformer][Kurs og foredrag][Nyttige linker][Selvhypnose][Kontaktinfo.]

Copyright (c) 2009 alphaterapi og alphahypnose. All rights reserved.